HDR TV: het verschil tussen print en beeldscherm wordt weer groter
De op de IFA Berlijn deze week aangekondigde High Dynamic Range TV’s zullen het verschil tussen beeldschermen en afdrukken op papier weer groter maken. De diepe zwarten die met HDR op het scherm getoverd kunnen worden en het grote kleurbereik zijn onhaalbaar voor ‘standaard’ afdruktechnieken. Inkjet en offset hebben om dat te bereiken meer dan de vier CMYK kleuren nodig en vooral veel vakkennis en speciale software om de beelden van die extra kleuren te laten profiteren. Het zal ook nodig zijn ontwerpers en klanten op de toenemende verschillen te wijzen om teleurstellingen te voorkomen.
2 reacties
De trainingen voor 2022 staan gereed. Kijk voor het volledige online aanbod van bestaande- en nieuwe trainingen op de website.
BLOKBOEK.COM EN PRINTMEDIANIEUWS: HET OPTIMALE DOELGROEP BEREIK
@Rob: het is natuurlijk geen onbekend verschijnsel dat het kleurengamma van schermen in RGB nu eenmaal een andere ‘afmeting’ hebben dat het kleurengamma van ‘gewone’ vierkleurendruk. Maar ik denk niet dat beide mediakanalen met elkaar de concurrentie zullen aangaan op dit specifieke gebied. Zoiets van ‘Kijk onze advertentie op het scherm toch eens veel mooier zijn dan in de krant.’ De beleving van content kent een bonte verzameling aan parameters, waarvan de objectief meetbare kwaliteit in kleur er slechts één is.
Zoals meestal, zeg maar vaak, heeft Peter Luit gelijk vanuit een technisch standpunt, mijn punt is en was dat als de beeldkwaliteit van andere dan papieren media vormen beter wordt dat een uitstraling heeft op drukwerk. Het verwachtingspatroon van lezers en opdrachtgevers wordt gewoon hoger. Voorbeeld is de evolutie die ik zelf meegemaakt hebt van stencil naar klein offset en van 269 grijswaarden naar kleurenbeeldschermen. Dat zie ik nu in de HDR beeldschermen terug, de lat gaat hoger liggen!